Terep scooter

2015.09.13 10:51

Elsőre talán úgy tűnik nem sok köze van az önellátáshoz, gazdálkodáshoz, ez inkább valami hobbi. De a tanyavilágban, túrázások során igénybevehető, alternatív közlekedési eszközt szeretnék bemutatni, ez a terep scooter.



Itt még támasztó nélkül.


Hasonló eszköz kereskedelmi forgalomban is kapható, de ezt a járművet Nagy Péter barátom építette egyedi igények alapján.

Az elvárás a következő volt: egy felnőtt önállóan tudjon vele közlekedni, a lehető legmostohább körülmények között is. A járművön biztonságosan szállítani tudjam 3,5 éves gyermekem aki jelenleg 17 kg. A járműre könnyen fel tudjam akasztani a túrazsákom, ami általában szintén 14-15 kilót nyom.

Nekem külön kényelmi szempont volt, hogy a kütyüjeim, - fejlámpa, lámpa, rádió, gps - tölteni tudjam menet közben, főleg ha több napos túrázásra indulok. Erre a célra agydinamó került beszerelésre, melyről 5 voltos usb porttal tudom tölteni az említett felszerelést.



Gyerekülés nélkül


Következő kérésem az volt, hogy a járművet bárhol biztonságosan fel tudjam támasztani, úgy, hogy a gyereket és csomagot ne kelljen levennem. Erre a postás-lábtámasz a megoldás.

A scootert eredetileg terepen "kutyaszánozásra" is használják, így igen strapabíró szerkezet. Önsúlya kb 15 kg.



Terepen, teljes felszereléssel


Miért nem kerékpár?

Véleményem, - és kerékpárversenyző barátom véleménye - szerint a terepen való túrázáshoz ez a szerkezet sokkal biztonságosabb és kezelhetőbb. Nehéz terepen a kerékpárt nem bírom hajtani. A lefelé gurulásnál, vízszintes közlekedésnél pedig ezzel is jó sebességet lehet elérni, hosszútávon is könnyű a haladás. Nem akadok a pedálba, egészen közel tudok állni a szerkezethez, ezáltal a tolás, a súlypont kezelése könnyebb.

A gyermekülés súlypontja alacsonyabban van, így tolás közben könnyebb megtartani. Állva hajtva alacsony ágak között is elférünk. Keskeny ösvényen, ahol egy kerékpárt toló ember egyszerre nem férne el, ott pedig egyszerűen ráálltam. Mérete könnyebben kezelhető, mind tolásnál, mind szállításnál, nekem a terepjáróba simán befér.


Hegymenet.

Az első tapasztalatok azt mutatják, hogy különösen nehéz terepen is lehet vele közlekedni.

A Mátrában, Parádfűrdőn az Ilona-vízeséshez mentünk kirándulni. Előtte kiadós esőt kapott az erdő, így a patak bővízűen csordogált, az út enyhén sáros, csúszos volt. Aki ismeri a helyet, tudja, hogy egy keskeny ösvény vezet a vízeséshez, végig egy patak mentén. A patakon és a benne lévő köveken, kidőlt fákon többször át kell kelni. Scooter hiányában ez úgy néz ki, hogy cipeled a hátizsákot és az akadályokon átemelgeted a gyereket. Aki ha elunja, akkor rádakaszkodik és cipelheted őt is. Ha egyedül vagy, akkor a hátihordozó nem játszik, hiszen ott a hátizsák.



Ilyen terepen is...




Végezetül úgy tapasztaltam, hogy lemálházás nélkül megmászható a hegy. A menetidő véleményem szerint nem több, mint cipekedve. A felmálházott scooter tolása nem nehezebb, mint a cipekedés. Pihenésképpen sokszor jó rátámaszkodni a járgányra, kimondottan jól jön a támasz.



Vízszíntes közlekedés.

Ebben a terepen ritkán volt részem. A scooter valamivel magasabb, mint a városi változatok, így a hajtásnál a fenn lévő lábat jobban be kell hajtani. Nekem ez ötven év felett kicsit nehezemre esik, de fiatalabb apukáknak, anyukáknak nem jelent gondot.


Lejtőn lefelé.

Élmény vitorlázás - ez a kifejezés jutott eszembe.

Lefelé jövet az út nagy részét gurulva tettem meg. A kövek jól kikerülhetőek, kissebb akadályokat könnyedén veszi. A felszerelés nélkül gyalogló társam jól magam mögött hagytam. A menetidő a felére csökkent és természetesen sokkal könnyebb, mint cipekedni.


Összességében a scooter nagyon jól vizsgázott.  Különösen előnyös, hogy a fékbovdenek a vázban vannak vezetve, így nem akadnak be az ágakba. A gyermekülés le-fel szerelése mindössze egy perc. Egyébként ha nincs az ülésbe gyermek, akkor a felnőtt kicsit bele tud ülni, neki tud támaszkodni, így a gurulás még kényelmesebb. A rúgózás, súlypont igen jó! Különösen nehéz terepet is kimozog, szinte észrevétlenül suhan, a lábakat nem terheli meg. A súlypont igen jó, egyetlen egyszer sem billent meg, nem fenyeget a felborulás veszélye. Ez egy kerékpárral szemben igen előnyös. 

Néhol a közepe felakadt, ennek átemelését vagy áttolását meg lehetett oldani. A jövőben folyamatosan tesztelni és fejleszteni fogom. A kormány le lesz cserélve egy enyhén ívelt egyenes kormányra, ennek egyik végében lesz az usb port. A gyermekülés elé, a vázra szerelek egy fogantyút. Ez a felakadásnál, átemelésnál segít majd a súlypont mozgatásában.


A scooter természetesen városi forgalomban is használható. Hétköznapokon a gyerekülést leveszem és én is használom. Sokszor ezzel megyek a juhokért a hegyre és lefelé a szántáson is tudom követni őket, így nem kell a rögök között botladoznom.


Örülök, hogy szert tettem erre a járgányra, ismételt köszönet érte Nagy Peti barátomnak!

Remélem egyszer kutyával húzatva is ki tudom majd próbálni.



- Katsumoto -