Mi a MIA?

2014.01.06 13:29

MIA - MIB diesel motor.

 

Diesel??? Hogy jön ez a fenntarthatósághoz? Jogos a kérdés.

Amikor elindultam, csak a legszükségesebb gépeket vettem meg, abból is az olcsóbb kategóriát. Mert az induláshoz jó, ha nem csak kézi fűrész van, de egy „láncos” is.

Úgy gondoltam, csak addig tartson ki, amíg felépítezem. Csak a későbbiek folyamán ismertem meg a stirling motort, valamint a MIA diesel motort.

 

Eleve nem gondoltam a technikára, a csodamasinákban pedig nem reménykedem. Ismerem Nikola Tesla élettörténetét, nagyon tisztelem őt. Sajnos a mai Teslák még addig sem jutnak el, mint ő.

 

                                  7 lóerős MIA-motoros traktor

 

Mi a MIA?

Egy ősrégi szerkezet. Egy egyhengeres motor. Rendkívül igénytelen. Általában elmennek mindenféle olajszármazékkal és igen kicsi a fogyasztásuk. Ideális esetben 1-3 dl / óra! Igen, jól olvastad.

Ezért kezdtem el foglalkozni vele. Mert ennyi olajat magam is elő tudok állítani.

 

Mire jó?

Nem véletlenül hívják „stabil” motornak. Egyrészt masszív, többnyire 100 kg körüli szerkezet két 50 kilós lendkerékkel, tehát 200 kiló. Elnyűhetetlen. Legtöbbször fixen beépítik valahová, vagy kis kocsira szerelik, hogy mozgatható legyen. Az utóbbi időben elterjedt önjáró változatuk, ilyenkor egy kocsit hajtanak meg, majd a helyszínre érve „dolgoznak”.

A fordulatszámuk tekintetében is stabilak, általában 800-1200 között beállítható állandó fordulat vehető le róluk. Ezért is roppant alkalmasak a huzamosabb meghajtásra.

Teljesítményüket tekintve általában 4-7 lóerő között mozognak. Mivel a motort hűteni kell, „mellesleg” melegvizet is előállítanak.

 

MIA TRAKTOR TÉLI JÁRATÁSA - video I.

MIA TRAKTOR TÉLI JÁRATÁSA - video II.

 

Igazából akkor kezdtem el foglalkozni vele, mikor láttam, hogy két hazai cég is újragyártja. Egy konténerbe építve, teljes automatizálással egy mini erőműként dolgoznak, egy tanya teljes fűtését és energiaellátását biztosítják. Központi fűtés és mini erőmű, mindez 3 dl olajért óránként! Az áruk elég borsos, 1-1,5 millió, ezért úgy döntöttem megépítem 150 ezerből.

 

Előnye:

    Nem igényel gyújtó, izzító gyertyát.

    Nem kell akkumulátor, kurblival indítható.

    Keveset fogyaszt.

    Nagy a teljesítménye.

 

 

Alkalmazási területük egy gazdaságban:

    - malom meghajtása

    - szitagép hajtása

    - daráló, morzsoló hajtása

    - áramfejlesztő meghajtása (5 kW)

    - szalag- vagy körfűrészgép hajtása

    - rönkhasító hajtása

 

Tehát olyan munkákat tud végezni, amelyeket ritkán, kb. hetente egyszer végzünk. Ezek a munkák nehezek, emberi erővel nehezen végezhető, fáradságos munkák, így egy MIA motor alkalmazása hosszútávon is rendkívül hasznos. Azt értem ezalatt, hogyha nem jutnék gázolajhoz, akkor annyi olajat elő tudok állítani, hogy ezeket a munkákat elvégezzem vele.

 

 

A mi fejlesztésünk:

Elsőre egy modernebb, 7 lóerős német motort sikerült megszerezni. A beépítése folyamatosan elhalasztódott, míg a nyáron a látóképbe került egy mia motoros traktor. Azonnal megtetszett a masszív felépítménye, így elhoztuk az ország másik feléről. Ezzel a szerkezettel a tanyán belül bármit el tudok vontatni és a szomszédhoz is át tudok menni vele fát vágni.

 

Jelenleg azt tervezem, hogy 2014 nyarán egy transzmissziós tengely kerül felszerelésre az udvaron lévő kis csarnokba. Ezt a tengelyt, laposbőrszíj hajtással fogom meghajtani. A tengely alatt sorakoznak majd a gépek: malom, generátor, fűrész, stb, és mindig azt hajtom meg amelyet éppen szükséges.

Érdekessége, hogy ugyanezt a tengelyt megpróbáljuk „lovas járgánnyal” is meghajtani.

Ez lesz a másik lehetőség.

 

A fejlesztésről folyamatosan beszámolok majd.

 

Úgy gondolom, hogy egy MIA motor már egy kis közösség erőforrásaként kell, hogy üzemeljen, nem kell belőle minden portára. A szezonális feladatokat közösen el lehet végezni, a felszerelések, motor karbantartását szintén, az üzemeltetési költség terhei is közösek, de egy ilyen szerkezetet már meg kell osztani.

 

 

Áldás!