Gravitációs motor

2014.01.07 08:13

 

Gravitációs motor.

 

Ezt a kifejezést különböző fejlesztéseknél is használják. Az általunk fejlesztett „gravitációs motor” a föld gravitációs vonzását használja. Egyszerűen arról van szó, hogy felakasztok egy súlyt egy csigára és amíg az földet ér, működteti a szerkezetet. Tulajdonképpen a régi súlyos óraszerkezetek is így működtek.

 

 

Amikor elmerültem a témában rögtön sok linket, videót találtam és ráakadtam egy gravitációs lámpa nevű projektre. Elmélyedve a témában viszont rájöttem, hogy sem a projekt, sem a szerkezet nem működik. A beszámolók tulajdonképpen tervek, vagy próbálkozások.

 

Elkezdtem kutakodni, de mindenki a gravitációs lámpához irányított vissza, mint egy megvalósult dologhoz. Az ötlet egyébként nagyon jó, egy egyszerű szerkezet, mely majd megoldja a sárkunyhóban élő „elmaradottak” világítását. Sok magyar cikk is megjelent róla, mind úgy közölte, mint működő szerkezetet, de vásárlási lehetőségre sehol nem bukkantam.

Így hát elkezdtem megépíteni a sajátomat.

 

Még soha nem volt ennyi zsákutcába futó fejlesztésem.

 

 

A terv:

A cél az volt, hogy egy könnyen felemelhető súllyal 15-20 perces világításra bírjak egy ledes lámpát. Nincs akkumulátor, amikor szükségem van világításra, felakasztok egy kis homokzsákot, vagy más súlyt, amelyet a szerkezet lassan leenged. Az áttételek meghajtanak egy kis generátort, ami áramot termel. Ragyogó ötlet!

 

Az első próbálkozásokat hajtóművekkel készítettem. Ezek a hajtóművek viszont akkora erőt igényelnek, melyet emberi erővel mozgatni képtelenek vagyunk.

Ezután régi kézzel működtetett áttételek következtek, mint a kézi fúrógép, vagy kézi köszörű. Itt az áttétel nem elegendő ahhoz, hogy elegendő időt nyerjünk.

A maximális idő 1-2 perc volt, amit el tudtam érni.

 

Ekkor a figyelmem a kis tekerős lámpák felé fordult.

Több lámpát szétszedtem, de a látszólag kis energiával hajtott lámpák sem feleltek meg. Most nem részletezem a bukás okát, az egyetlen használható eredményt egy régi ruszki felhúzós borotva és egy magnómotor összeépítésével értem el. Az óraszerkezet felhúzásával 2 perc világítást nyertem.

Ekkor még beszereztem egy felhúzós gramofon romos szerkezetét és egy régi vekkert, de az óraszerkezetekkel való próbálkozást végül nem folytattam.

 

Nem volt több ötletem, így hát tovább kutakodtam a neten.

Végül három működő szerkezetet találtam. Az első egy Legóból épített kicsi masina. A második egy nagyobb óraszerkezetbe épített kicsi generátor, a harmadik pedig a wilkinson motor.

 

A Wilkinson motor.

Ezen a néven egészen más szerkezeteket találunk a neten, nem tudom, hogy az emberünk miért ezt a nevet választotta, de mivel jól hangzik, átvettem én is.

 

Az eredeti videó itt található:

http://youtu.be/xgkINUcvsqw

 

Az ötlet zseniális: kerékpáralkatrészekből kell megépíteni a hajtóművet. Ennek láttam én is neki. Az első próbálkozásaim egyszerűek voltak, a vastelepről guberált alkatrészekből építettem. Már az első nap komolyabb eredményeket értem el, így ezentúl rendszeres látogatója voltam a vastelepnek és egy rakás ócskavasat hazahordtam.

 

                   Az első tengelyre akasztjuk a súlyt egy zsineggel.

 

Végül összeállítottam egy több áttételes szerkezetet, amivel meg tudtam hajtani egy 120W-os rollermotort, ami terhelés alatt sem állt le. Terhelésnek ledes ködlámpát használtam. A működése igen meggyőző volt. A szerkezetet a műhely plafonjára szereltem és kipróbáltam nagyobb generátort is.

 

Erről videót készítettem:

   

350Wos generátor  lassabb fordulattal

 

120W-os generátor fényszóróval terhelve

 

 

                       A tengelyekre kis és nagy lánckerék kerül.

 

A mért eredményekből számítással arra jutottam, hogyha ezt a szerkezetet a házban lévő mennyezetre szerelem, akkor minimum 20 perc világítást kapok.

 

Az eredményen fellelkesülve egy kerékpár üzletben új alkatrészeket vásároltam és nekiálltam megépíteni az új motort.

Az első tengelynél egy racsnis kis fogaskereket építettem be és ezzel meg is oldódott a feltekerési problémám, hiszen ha „leketyeg” a súly, kézzel vissza tudom tekerni.

 

                                 Próbapadon az agydinamó.

 

A méréseket két távon végeztem.

    3 méter - ez egy nagyobb belmagasságú lakásban a plafon és a padló közötti távolság.

    6 méter - egy parasztház tetőzetéről, padlásáról mért táv, vagy egy kisebb kút mélysége.

 

                                         3 fázisú agymotor.

 

Igen, egy kúté! 

Miért kellene felhúzni, ha le is lehet engedni? :-)

 

 

                     Kerékpár agydinamó ködlámpával terhelve.

 

 

Az eredmények:

Nagy generátor (3 fázisú agymotor): 

- mozgástáv (amíg a súly mozog): 3 méter, 

- 3 méter = 150 fordulat az első tengelyen,

- 1 fordulat az első tengelyen = 30 fordulat a generátoron,

- 1 fordulat az első tengelyen = 25 mp

62 perc mozgásidő!

- ugyanez 6 méteren számolva: 120 perc

 

Kerékpár agydinamó:

- mozgástáv (amíg a súly mozog): 3 méter, 

- 3 méter = 150 fordulat az első tengelyen,

- 1 fordulat az első tengelyen = 20 fordulat a generátoron,

- 1 fordulat az első tengelyen = 10 mp

- 25 perc mozgásidő!

- ugyanez 6 méteren számolva: 50 perc

 

                                           "Wilkinson motor"

 

Felhúzás:

A második tengely kis fogaskerekének egy racsnisat építettem be. Így ha leketyeg a súly, az első tengelyt a nagy fogaskerekénél fogva pár másodperc alatt újra visszatekerem. Meglepően könnyű, ha a súlyt megemelem, akkor 5-10 mp. Utána ismét van 25 percig áramunk.:-)

 

Tehát a motorral igencsak érdemes foglalkozni. Bár egyesek szerint nem lehet megépíteni...:-)

A háromfázisú generátor meghajtásához nagy erő kellett, nem tudtam mérni, mert 25 kilónál kiakadt a műszer. A dinamó 3-5 kg erővel működtethető. Mondjuk eleve dinamóra terveztem, a generátor csak egy próba volt, de megéri vele foglalkozni.

 

A gépet annyira eredményesnek ítélem, hogy a későbbiekben megépítem a toronyhoz is ami hat méter magas. Itt a motor a földre kerül, a súly egy csigán keresztül jön le. Erre nagy generátort szerelek. Ide majd erős állványt kell építenem a kb 30 kiló súly miatt. A felhúzásra vannak ötleteim, de egyenlőre az is megoldás, hogy felviszem a toronyba a súlyt és felakasztom. A 120 perc munkavégzésért megéri..:-)

 

Akinek nincs tornya: a tetőgerinc általában elég magasan van. Ha a padlást megnyitjuk, akkor egy átlagos parasztházban is kapunk 5-6 méter... De mint írtam, egy kútba is leengedhetjük.

 

A szerkezet dinamós változatát a lakásba, a plafonra fel lehet szerelni.

A dinamó teljesítményét a stirlinggel már megtapasztaltam. Arra számítok, hogy az egész lakás ledes világítását elviszi, akkumulátort nem használok. Ha elindítom 20-25 percig van világítás.

 

                                                  Bemutató.

 

 

Észrevételek, jó tanácsok:

Azt tapasztaltam, hogy a kopott kerékpáralkatrészekkel könnyebb a motor járása, mint az újjakkal. 

Ez elindításhoz nagyobb erő szükséges, mint a mozgatáshoz. Így ha annyi súlyt rakunk fel, hogy elinduljon, az egyre gyorsulni fog. Ezt végül úgy   oldottam meg, hogy feltettem a súlyokat melyek elegendőek a mozgatáshoz, de még nem indítják el a mozgást. Majd kézzel egy picit rásegítettem.   Ekkor a motor elindul és egyenletes mozgást végez.

A motor mechanikai mozgását nem feltétlenül szükséges átalakítani, akár egy mosógépet is meghajthatunk vele.

Nem csak vízszintesen, függőlegesen vagy döntve is felállítható a motor.

Kicsivel kezdjük…

 

Sokan azt mondják, hogy nem lehet megépíteni. Sok "jószándékú ember" számításokat, képleteket küldött, bizonyítandó, hogy felesleges energia ezzel foglalkozni, mert soha nem fog működni. Sajnos nem értettem meg ezeket a számításokat, igazából fel sem fogtam... 

Egyszerűen összeraktam, mert hittem benne.

 

Így-e!