Bálaszállító - előkocsihoz

2014.01.05 18:10

 

Pontosabban, nagy-körbála szállító.

 

Mint tudjátok, törekszünk a fenntarthatóságra, szerintünk a bálázás folyamata nem az, mivel bálázó gép kell hozzá, traktor - kardán kihajtással. Bár külföldön vannak lovas bálázók, de ezek is hibrid szerkezetek. Többnyire egy előkocsit húz 2-4 erős hidegvérű ló, ez után van akasztva a hagyományos bálázó. A meghajtást pedig az előkocsira szerelt diesel motor adja.

 

Úgy gondoljuk, hogy a kaszálás, forgatás, gyűjtés, behordás hagyományos folyamata mindenkor fenntartható, az eszközei könnyen megépíthetők, javíthatók. A jelenlegi átmeneti időszakban mi is sokszor jutunk körbálákhoz, melyek mozgatása elég komoly feladat.

 

Egy ilyen bála súlya elérheti a 400 kilót.

Egy bálát többnyire utánfutóval szállítanak, de nehéz feltenni, sokszor az utánfutó is megsínyli. 2-3 bálához, már teherautó kell, de ezek platója még magasabb. Jó esetben van traktor bálarakó villával, de ha kézzel kell feltenni, hát ez emberes munka!

 

Az általunk használt szerkezetet mi építettük. Alapnak egy „autószállító kutyát” használtunk fel, mert masszív, erős szerkezet és anyagilag sem jövünk ki jobban, ha egyesével próbáljuk összeszedni az alkatrészeket, alapanyagot.

 

 

Miután eltávolítottam a kocsi vontatáshoz szükséges forgózsámolyt (ez is jó lesz még valamire), hátra felszerelésre került két villa.

 

 

Fontos, hogy a villák a földre engedve vízszintesen álljanak, hogy könnyen rá tudjuk tolni a bálát, vagy be tudjunk tolatni a bála alá.

 

A szállító elől kapott egy nagy „T” illetve inkább kereszt alakú támasztékot. Utazás közben ennek támaszkodik a bála, egyébként lejtőn akár előre is csúszhat és leeshet.

 

 

A villákat közönséges U-profilból építettem, ezt itt hagyták az émászosok, amikor cserélték a vezetéket. Az U-profil végére két masszív kereket tettem, hogy könnyebb legyen alátolni a bálának, bár szerintem csekély szerepe van, elhagyható.

 

 

A bála mozgatását egy csörlő végzi.

 

A bálaszállító húzható bármilyen vonóhoroggal rendelkező gépkocsival, vagy lóval, vonóhorgos előkocsival.

 

A bála szállításához, mozgatásához elegendő egy ember.

 

A környékünkön nagyon sok kis kaszáló van, ami mindössze 1-2 bálányi szénát ad. Ennek behordása sokszor ráfizetés, így sokszor otthagyják. El lehet kérni, vagy „felesben” behordani. Egy nekünk, egy a gazdának.

 

Volt olyan telünk, hogy a takarmányunk jó része így került behordásra.

 

Működése:

 

A szállítóval a bála mellé, vagy elé állunk. A hátsó villát leengedjük, majd a bálát fellökdössük a földön lévő villára. Ha a talaj megengedi, alá is tolhatjuk a bála alá.

 

 

A villák végéhez rögzített láncot átvetjük a bálán.

A láncon lévő szabadon mozgó vaskarikába beakasztjuk a csörlő horgát.

Felcsörlőzzük, és indulhatunk.

 

 

Kisebb bálákból időnként kettőt is fel szoktam tenni, ilyenkor az elsőt jól előre húzom, majd ismét leengedem a villát.

 

A lerakásnál csak le kell engedni a villát és legurítani a bálát.

 

 

Úgy gondolom, hogy a hasonló kisgazdaságoknál nagyon praktikus eszköz. Ha az anyagot venni is kell hozzá, 5-6 bálán már megtérül az ára.

 

               A képen több maradék bálát szállítok egyszerre.

 

 

 

 

 

 

Áldás!